Frequently Asked Questions

Vragen? Opmerkingen? Check onze FAQ’s!

 

Voor overige vragen, neem gerust contact met ons op door op de button hieronder te klikken!

Key Questions

Wat zijn de minimale vereisten om je aan te melden?

Deelnemers kunnen zowel aspirant ondernemers als recent opgerichte ondernemingen zijn die in Nederland wonen en werken.

De belangrijkste vereiste is dat je een bedrijfsidee hebt dat je wilt ontwikkelen en uitvoeren. Het kan gaan om een idee in een vroeg stadium dat je wilt omzetten in een echt bedrijf (aspirant-ondernemers) of om een nieuwe onderneming die onlangs is opgericht.

Hoe verloopt het aanmeldingsproces?

Je kunt je rechtstreeks aanmelden via het formulier op deze website. Je ontvangt dan een link in je e-mailbox met een vragenlijst die je moet invullen. Hierna wordt gevraagd een beschrijving van je idee te uploaden. 

Nadat je deze stappen hebt doorlopen, ontvang je een telefoontje van een van onze medewerkers die je een aantal vragen zal stellen over je bedrijf of idee.

Na het voltooien van deze twee stappen kom je volledig in aanmerking voor deelneming aan het programma.

Welke onderwerpen zullen in het programma behandeld worden?

IdeaBoosterLab is een cursus voor idee-validatie. Dit betekent dat de cursus de belangrijkste stappen behandelt die innovators moeten nemen wanneer ze een business idee willen ontwikkelen en het op de markt willen brengen. Verschillende tools en technieken met betrekking tot business planning en business experimenten zullen aan bod komen.

Is dit een algemene ondernemerscursus?

In het programma komen enkele basisonderwerpen met betrekking tot ondernemen aan de orde en leer je hoe je enkele van de nuttigste bedrijfskundige instrumenten kunt gebruiken. Echter, het belangrijkste doel van het programma is helpen bij de ontwikkeling en evaluatie van een specifiek project of idee met een innovatief component.

Wie kunnen zich aanmelden?

Hoeveel mensen van een bedrijf/startup kunnen meedoen aan het programma? 

Elke manager van het deelnemende bedrijf of elk lid van het oprichtende/ondernemende team komt in aanmerking om deel te nemen.

Ik heb geen team of een eigen bedrijf, kan ik mijzelf aanmelden?

Ja, je kunt als aspirant-ondernemer en/of alleen aan het programma deelnemen. Het belangrijkste is dat je een idee hebt dat je daadwerkelijk wilt omzetten in een echt bedrijf.​

Kosten

Is het programma geheel kosteloos?

Ja! De cursus is volledig gratis. Er zijn geen toegangsprijzen of verborgen kosten. In het kader van een breed onderzoeksproject wordt alleen gevraagd aan deelnemers actief deel te nemen en enkele interviews en vragenlijsten in te vullen om de docenten te helpen de leerervaring te verbeteren en inzicht te krijgen in jouw bedrijfsontwikkelingen.

Wie financiert het project?

Het project wordt hoofdzakelijk gefinancierd door European Research Council (ERC) Grant.

Overige financiering is afkomstig van onderzoeksfunding van Erasmus University Rotterdam and Bocconi University.

Trainings Programma Details

Waar vindt de training plaats?

De opleiding vindt plaats in Rotterdam, op de campus Woudestein van de Erasmus Universiteit.

Meer info hier: https://www.eur.nl/en/campus/locations/campus-woudestein.

Wanneer wordt de training gegeven? En hoelang duurt de training?

De opleiding begint rond eind januari 2022 en duurt ongeveer drie maanden.

Het programma bestaat uit 6 opleidingssessies, de specifieke data worden nog gecommuniceerd. In het ideale geval vinden de trainingen om de week op vrijdag plaats.

Elke opleidingssessie duurt ongeveer 4 uur en wordt ofwel in de ochtend (9-13uur) ofwel in de middag (14-18uur) gehouden.

Om organisatorische redenen is het niet mogelijk om van tijdstip te veranderen als de deelnemers eenmaal aan een bepaalde sessie zijn toegewezen.

Na de eerste 6 kernsessies zullen de deelnemers worden uitgenodigd voor exclusieve evenementen over specifieke ondernemerschapsonderwerpen.

Wat zijn de regels met betrekking tot COVID-19? Zal de training fysiek plaatsvinden? 

Tenzij er geen verdere regels en voorschriften bekend worden, zal de opleiding fysiek gegeven worden. 

Momenteel zijn er geen hybride of online modi beschikbaar.

Wij volgen de voorschriften van de Nederlandse regering en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hiermee zorgen we ervoor dat alle veiligheidsmaatregelen ter voorkoming van  verspreiding van het coronavirus  worden nageleefd.

Is het verplicht om alle sessies bij te wonen?

Deelname aan alle sessies wordt sterk aanbevolen om het meeste uit het programma te halen. Echter, deelnemers mogen 1 van de 6 kernsessies overslaan. Een hoger aantal absenties zal de deelnemer niet toelaten het programma verder te zetten. Dit betekent dat het niet mogelijk zal zijn om toegang te krijgen tot het cursusmateriaal, het definitieve certificaat van deelname te ontvangen en deel te nemen aan de exclusieve evenementen (alleen op uitnodiging).

Hoe groot zijn de klassen?

Om een leerervaring van hoge kwaliteit te garanderen, worden deelnemers op gedeeld in kleine klassen van 15-20 bedrijven/ondernemers. Op deze manier krijgt elke deelnemer de kans om met iedereen in contact te komen, van de ervaringen van anderen te leren en individuele feedback van de instructeur te ontvangen. Speciale evenementen zullen daarentegen in grotere groepen worden georganiseerd om de deelnemers de kans te geven breder te netwerken.

Door wie worden de trainingen gegeven?

Alle docenten beschikken over een ruime ervaring in bedrijfsopleidingen en -coaching, met name voor startende ondernemingen en het MKB. De meesten van hen hebben aantoonbare ondernemers- of managementervaring en zijn doorgewinterde mentoren. Ze hebben allemaal een dynamische en interactieve benadering van lesgeven. Alle docenten komen uit Nederland en hebben een grote expertise in zowel de academische wereld als het ondernemerschap.

Wie heeft het trainingsmateriaal ontwikkeld?

Het opleidingsmateriaal is gezamenlijk ontwikkeld door academici van de Bocconi-universiteit en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Beide universiteiten zijn internationale deskundigen op het gebied van management, ondernemerschap en strategie.

Hoe zijn de sessies opgebouwd?

In elke sessie zal de instructeur waardevolle tools aanreiken die de strategische en operationele besluitvorming op vele gebieden zullen ondersteunen, vooral als het gaat om strategische en innovatieve plannen. Dezelfde tools kunnen worden gebruikt om de ontwikkeling van een start-up te starten. 

Belangrijk is dat er in elke sessie veel tijd wordt uitgetrokken voor interactieve discussies over kleine cases en de toepassing van ideeën op uw bedrijf, volgens een deelnemersgerichte leermethode.

Waar is de praktijk in deze cursus?

De cursus is ontworpen met een sterk praktijkgerichte focus. Tussen elk van de zes kernsessies zullen deelnemers gevraagd worden om de tools en kennis die ze in de training hebben geleerd toe te passen op hun eigen bedrijf of idee, en om hun resultaten te presenteren aan de instructeur en de andere deelnemers.

Alle kennis en tools die je tijdens de sessies leert, kunnen onmiddellijk buiten het klaslokaal worden toegepast. Bovenal moedigen we de deelnemers aan dit te doen om directe feedback te krijgen van zowel de instructeur als hun medestudenten.

Krijg ik een certificaat voor mijn deelname?

Ja! Je ontvangt een officieel certificaat van deelname als je ten minste 5 van de 6 kernsessies bijwoont. Aan het einde van de exclusieve evenementenreeks krijg je nog een certificaat van deelname.

Wat zijn de "Maandelijkse Evenementen"?

Aan het einde van de opleidingsperiode organiseren we een reeks maandelijkse evenementen, waaronder webinairs, workshops, in-person seminars en netwerkafspraken om u te helpen uw bedrijf en uw professionele netwerk uit te breiden.

 

We zullen onderwerpen behandelen die van belang zijn voor ondernemers en managers, met internationale sprekers uit zowel de academische wereld als internationale bedrijven.

Data en Privacy

Zal ik gevraagd worden om vertrouwelijke informatie te delen met andere deelnemers? 

Nee. Elke deelnemer beslist autonoom in welke mate hij/zij wil deelnemen aan de klassikale discussie en of hij/zij een meer actieve dan wel passieve rol wil aannemen. Elke deelnemer beslist zelf welke informatie hij/zij met de klas wil delen.

Wij moedigen je aan GEEN vertrouwelijke informatie te delen met de medecursisten, aangezien dit zeker NIET nodig is om deel te nemen en het meeste uit het business programma te halen.

Waarom moet ik data delen met betrekking to mijn bedrijf of mijn idee? 

Wij vragen deelnemers deze gegevens te verstrekken om twee belangrijke redenen.

 

Ten eerste, als we een beter inzicht hebben in de zakelijke achtergrond, kunnen we de inhoud van het programma beter afstemmen op jouw specifieke behoeften en je een betere leerervaring bieden.

 

Ten tweede wordt IdeaBoosterLab NL mogelijk gemaakt door een groter onderzoeksproject. Dit betekent dat de academische partners (Bocconi Universiteit, Erasmus Universiteit Rotterdam en andere academische instellingen) deze gegevens (alleen in geaggregeerde en geanonimiseerde vorm) zullen gebruiken om een aantal algemene onderzoeken uit te voeren. Het doel van het onderzoek is te begrijpen hoe ondernemerschaps- en innovatieve training bedrijven kan helpen groeien en hun zakelijke doelen te bereiken. Door toestemming te geven voor het gebruik van deze gegevens, help je het team dit programma te verbeteren en nog meer bedrijven te ondersteunen.

 

Wij begrijpen dat het invullen van vragenlijsten of het deelnemen aan interviews tijdrovend kan zijn, maar deze informatie is van essentieel belang om een gratis en kwalitatief hoogstaand programma te kunnen aanbieden. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat het programma een goede return voor jouw investering in tijd zal zijn.

Hoe zal mijn data gebruikt worden?

Alle gegevens die in het kader van dit project worden verzameld, zullen uitsluitend in geanonimiseerde en geaggregeerde vorm worden gebruikt, en uitsluitend voor academisch onderzoek en in het algemeen belang.

Geen van jouw gegevens zal worden gedeeld met andere partijen, behalve de academische partijen die rechtstreeks bij het project en het volledige onderzoeksproject betrokken zijn.

De gegevens zullen worden gecodeerd en opgeslagen op onze (beperkt toegankelijke) IT-infrastructuur.

 

De academische instellingen die bij dit project betrokken zijn, hanteren de hoogste onderzoeksethische normen voor het beheren en beschermen van gegevens, wat een kernonderdeel van hun reguliere activiteiten is. De uitstekende reputatie in het onderzoeksdomein spreekt voor zich om te verzekeren dat gegevens enkel zullen worden gebruikt om algemene inzichten te verzamelen over de kwaliteit van het geleverde programma voor academische onderzoeksdoeleinden en in overeenstemming met de Europese GDPR-regelgeving (een van de strengste kaders voor gegevensregelgeving ter wereld) en voor geen enkel ander doel.

Wij geven graag meer details over ons onderzoek en het gebruik van gegevens, mocht dat nodig zijn.